Radiowy Teatr w Teatrze

Od niemal stu lat sprawia, że potrafimy patrzeć z zamkniętymi oczami, a myśli i emocje inspirują dźwięki, które przesuwają granice poznania tak daleko, jak sięga nasza wyobraźnia. Słuchowisko jako teatr dźwiękowy w ostatnich latach cieszy się rosnącą popularnością. Być może szukamy alternatywy do wszechobecnej audiowizualnej kakofonii.

Postanowiliśmy przyjrzeć się słuchaniu. „Teatr radiowy w teatrze” to cykl wydarzeń Przeglądu Kolekcje Szutki Staropolskiej, który łączy dwa teatry. Słuchacze Radia Lublin staną się publicznością, a publiczność Teatru Osterwy słuchaczami. W studiu im. Budki Suflera w Radiu Lublin odbędą się nagrania czterech słuchowisk. Będzie można przyjść do studia i podpatrzeć, jak wygląda przygotowanie radiowego teatru. Premiera gotowego słuchowiska odbędzie się w Teatrze Osterwy i poprzedzi emisję na antenie Radia Lublin. Będzie można posłuchać, co i jak zmieniło się w procesie realizacji.

Słuchanie teatru w przestrzeni, do której przychodzimy, żeby teatr oglądać, może stać się ważnym doświadczeniem dla naszych zmysłów. „Chodzi o takie oko, które słyszy, i o takie ucho, które widzi“ pisał prof. Władysław Panas, który w „Oku cadyka“ uczył nas poznawania Lublina.

Niech unia dwóch teatrów stanie się ćwiczeniem dla naszej wyobraźni.

Kurator: Grażyna Lutosławska

Spektakl radiowy

„Rozmowy Króla Salomona z Marchołtem grubym a sprośnym”


reż. Marek Pasieczny, aktorzy: Przemysław Gąsiorowski, Włodzimierz Dyła.
Spektakl radiowy  

„Brama” 

na podstawie utworów Sebastiana Klonowica 

reż. Grażyna Lutosławska. 
Muzyka: Piotr Selim 
Aktorzy: Tomasz Bielawiec, Wojciech Rusin, Jowita Stępniak, Magdalena Sztejman 
 

 

„Pościk abo dyjetka”

Spektakl  na podstawie dzieł:

„Postny obiad albo Zabaweczka” Hieronima Przetockiego

„Światowa rozkosz” Hieronima Morsztyna

„Uciechy lepsze i pożyteczne aniżeli z Bachusem i Wenerą” Hieronima Przetockiego

Ponadto w scenariuszu wykorzystano wyimki z „Nowej antologii Literatury Sowiźrzalskiej” i „Sekretów Kuchmistrza Stanisława Czernieckiego”

Reżyseria – Mateusz Nowak 

Scenariusz: Mateusz Nowak i Anna Nowicka-Struska 

 

„Gra o Narodzeniu“

Występują: Beata Passini,  Jolanta Deszcz-Pudzianowska, Edyta Ostojak, Przemysław Gąsiorowicz,  Artur Kocięcki, Jerzy Kurczuk, Marek Szkoda

Scenariusz: Patryk Kencki 

Muzyka: Maria Pomianowska

Dźwięk: Fryderyk Faluszewski, Mateusz Sobolewski

Realizacja: Piotr Król 

Reżyseria: Jarosław Gajewski

W adwencie zaprosimy Państwa na spotkanie z tematyką Bożego Narodzenia w sztuce staropolskiej. 

 Spektakl będzie zbiorem dźwięków: zachwyt, okrzyki, westchnienia, w połączeniu  z tradycyjnymi instrumentami m.in. suka biłgorajską, cytrą chińską znakomicie oddadzą klimat spotkania prostego ludu z cudem narodzenia pańskiego.